کاربرد رنگ های پودری

امروزه استفاده از رنگ های پودری باعث شده تا جایگزین مناسبی برای رنگ های سنتی مایع در نظر گرفته شوند و روز به روز از اهمیت قابل توجه ای برخوردار شوند. یکی از دلایل مهم آن این است که در استفاده از رنگ های پودری به هیچ نوع حلالی نیاز پیدا نخواهید کرد.می توان گفت به غیر از وجود نداشتن حلال در آن نسبت به رنگ های مایع آلودگی کمتری هم ایجاد کرده و باعث دوام و پایداری بالاتری میگردد.

رنگ های مایع به دلیل استفاده از حلال ها ضرورت استفاده از سیستم های تهویه هوا و تصفیه و بازیافت حلال را برای کنترل ترکیبات آلی فرار را بیش از پیش ضروری تر می سازد. البته این مورد از معایب رنگ مایع میباشد زیرا باعث شده تا انرژی بیشتری صرف عمل رنگ کاری گردد. اما در استفاده از رنگ پودری یا همان رنگ الکترواستاتیک یا همان رنگ کوره ای به دلیل اینکه این نوع رنگ از ترکیب و نوعی فرآیند رنگ خشک به عمل می آید در هیچ مرحله ای از رنگ کاری نیازی به ترکیبات آلی پیدا نخواهد کرد. و این نتیجه را میگیریم که از نظر اقتصادی و زیست محیطی هزینه به کارگیری و استفاده از رنگ های پودری الکترواستاتیک به صرفه تر از رنگ های مایع بوده است.

خرید رنگ پودری

 

تفاوت انواع رنگ های پودری از لحاظ ظاهر

رنگ های پودری از لحاظ ظاهر به رنگ چکشی، رنگ چرمی، رنگ سنباده ای، رنگ گرانیتی، رنگ متالیک، رنگ دکوراتیو تقسیم می شود.

چرمی : این مدل رنگ به دلیل تنوع در رنگ بندی آن کاربرد زیادی دارد. رنگ های پودری چرمی سطحی صافی ندارند. دسته ی اول رنگ پودری چرمی، از دو نوع رنگ تشکیل شده است. دسته ی دوم رنگ چرمی، رنگ یکدستی است که از آن برای رنگ کردن محل اتصالات جوشکاری استفاده می شود. به دلیل ضخامت زیادی که رنگ های چرمی در سطح ایجاد می کنند، مقاومت مکانیکی آن کم است. برای رنگ آمیزی سطوحی که دارای مقاومت بالایی هستند نباید از دسته دوم رنگ های چرمی استفاده کنیم. مقاومت این مدل رنگ در برابر نور خورشید و حرارت بسیار کم است. به همین دلیل بیشتر جنبه ی تزیینی دارد. کاربرد رنگ های چرمی در مبلمان فلزی، تجهیزات برق، صنعت ساختمان، درب و بدنه آسانسور و غیره است.

رنگ پودری صاف: از این مدل رنگ بیشتر برای رنگ آمیزی محصولات صنعتی و تزیینی استفاده می شود.

رنگ های پودری چکشی: از این نوع رنگ بیشتر برای رنگ آمیزی سطوح ناهموار و موارد تزیینی استفاده می شود. اگر قطعه ای در معرض رطوبت باشد استفاده از این نوع رنگ مناسب نیست. رنگ های پودری چکشی دارای ضخامت بالای ۸۰ میکرون است. این مدل رنگ را می توان چندین بار بازیافت کرد، در نتیجه هزینه های رنگ آمیزی کاهش می یابد.