نگه داری رنگ پودری

نگه داری رنگ پودری مانند نگه‌داری از سایر مواد نیازمند توجه به نکات و استفاده از روش‌هایی برای حفظ کیفیت و کارایی آن است. رنگ پودری از زمان تولید و بسته‌بندی تا مرحله حمل و نقل و در نهایت انبارداری و استفاده باید با وسایل مناسب حمل شود و در شرایط و مکان‌های مناسب از آن نگه‌داری کرد. برخی از رنگ‌های پودری ملاحظات خاص مربوط به خودشان را دارند اما برخی نکات عمومی در خصوص نگه داری رنگ پودری وجود دارد که در این مطلب به بیان این نکات پرداخته‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انبارداری، ایمنی و نگه داری رنگ پودری با سالی فام همراه باشید.

نکات مهم در خصوص نگه داری رنگ پودری
از مواردی که در خصوص انبارداری و نگه داری از رنگ پودری باید به آن توجه کرد، حساسیت این‌گونه رنگ‌ها در مواجهه با دمای زیاد، آب و رطوبت و مخلوط شدن با مواد دیگر که اصطلاحاً به آن آلودگی می‌گویند است.

دمای زیاد
اندازه ذرات رنگ‌های پودری ثابت است و فرمولاسیون این ذرات به گونه‌ای است که تحمل مقدار معین و مشخصی از دما را در هنگام حمل و نقل و انبارداری دارند. مقدار این دما با توجه به نوع رنگ و فرمول آن متفاوت است اما معمولاً نباید هیچ نوعی از آن‌ها را در محیطی با دمای بیشتر از چهل درجه سانتی‌گراد قرار داد. هنگامی که درجه حرارت از مقدار مجاز بیشتر شود ممکن است تغییرات فیزیکی یا شیمیایی در پودرها رخ دهد.

تغییرات فیزیکی: از مهم‌ترین تغییرات فیزیکی می‌توان به متراکم شدن و توده شدن پودر در محفظه اشاره کرد. اگر پودر در محفظه‌هایی با ارتفاع بلند باشد، می‌تواند باعث شود میزان انباشتگی و متراکم شدن پودر در کف محفظه سرعت بیشتری بگیرد. بسیاری از تولیدکنندگان توصیه می‌کنند که پودرهایی که برای مدت طولانی ذخیره می‌شوند در محیطی با دمای کمتر از ۲۷ درجه سانتی‌گراد نگه‌داری شوند. بسیاری از پودرهایی که با تغییرات فیزیکی همراه می‌شوند را می‌توان با عبور دادن از توری‌های مخصوص به حالت عادی باز گرداند.

رطوبت و آب
برای استفاده از پودر به صورت خشک، باید جلوی ترکیب آن با آب گرفته شود. زمانی که قرار است از پودر به صورت خشک استفاده شود. اگر در معرض رطوبت بیش از حد قرار گیرد، ممکن است جذب سطوح دیگری شود یا به صورت توده‌ای مرطوب در‌آید. این موارد می‌توانند خاصیت سیال رنگ پودری و میزان تغذیه تفنگ توسط پودر را تحت تأثیر قرار دهند. در مواردی حتی ممکن است باعث مسدود شدن مجاری تغذیه شود و مشکلات بیشتری پیش بیاورد. وجود نم و رطوبت زیاد در رنگ پودری باعث می‌شود خاصیت الکترواستاتیکی این رنگ‌ها نامنظم شود. و همین امر می‌تواند از میزان بار الکتریکی، کارایی انتقال پودر و کیفیت کار بکاهد.